Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.
Det er ingen hemmelighet at briller er dyrt. Men en fersk pristest utført av Vi.no viser at brilleprisene og anbefalinger om hvilke briller du trenger, varierer enormt fra butikk til butikk:
Vi ble anbefalt alt fra de beste glassene med en brillepris på 12 258 kroner til briller med enklere glass og en pris på 1493 kroner.

Prissjokk på briller: Fra 1493 til 12 258 kroner
Vi PlussMens dyreste butikk riktignok har rimeligere glass å tilby, anbefaler de oss de beste progressive glassene de har.
Men beskjeden fra billigste butikk til oss er:
«Det har ingen hensikt for deg å kjøpe de dyreste glassene. Dette vil rett og slett være bortkastede penger».
- Vanskelig å orientere seg
I forlengelsen av pristesten av briller, har vi også en rekke gode tips fra eksperter om hvordan du kan forholde deg til så ulike råd fra brillebutikkene - og hvordan du skal gå fram for å få briller til en best mulig pris.

Slik får du best pris på briller
Ekspertene anbefaler deg blant annet å be flere butikker om et pristilbud, slik Vi.no har gjort i pristesten.
Vi har spurt leserne om de synes det er vanskelig å orientere seg om briller og brilleglass, priser og hva du trenger?
- 90 prosent sier ja - de synes det er vanskelig
- 9 prosent sier nei
- 2 prosent sier vet ikke
(Avstemmingen er fremdeles aktiv. Resultatene ovenfor er tatt ut 21. mai - og det er drøye 1700 som har stemt)

Bli abonnent på VI OVER 60
Forbrukertilsynet og Forbrukerrådet anbefaler også brillekjøpere til å bestemme seg for hva man trenger og å forhøre seg om pris og anbefalinger flere steder. Og at du bør vurdere hva du tenker er bra nok - og ikke bra nok.
Specsavers: - Tar resultatene på alvor
Vi har spurt brillebutikkene hva de tenker rundt dette, at så mange sier at de synes det er vanskelig å orientere seg om briller, brilleglass og priser.
- Undersøkelsen til Vi.no ser vi på med stor interesse. Vi tar resultatene på alvor og ønsker å bidra til at det blir så enkelt som mulig for forbrukerne å orientere seg, sier administrerende direktør i Specsavers, Henning Eriksen.
Han sier videre at de har forståelse for at mange kunder synes det er vanskelig å orientere seg om priser - og at de derfor vurderer om det kan være hensiktsmessig å lage en veiledning med råd og tips om hvordan man finner fram til sluttsummen på produktene.
- Vår målsetting er at det skal være så enkelt som mulig for forbrukeren å finne ut hva briller koster.

I midten av 40-åra skjer det noe med øynene dine
Han sier at de alltid inkluderer standard glass og brilletilpasning i prisen på deres innfatninger, slik at det skal være enkelt å orientere seg.
- Det kan imidlertid være at vi skal bli flinkere til å kommunisere dette klart og tydelig overfor kundene. Vi mener ellers at vi gjør det lettere for forbrukeren ved å ikke tilby dyre abonnementsløsninger eller operere med skjulte kostnader, sier Eriksen.

Stor pristest av apotekvarer: Her får du halv pris
Vi PlussKrogh Optikk: - Naturlig at det oppleves som vanskelig
- Jeg tenker det er ganske naturlig at leserne opplever det som vanskelig å orientere seg om brilleglass. Det fokuseres enormt mye på pris fra ulike aktører og som forbruker kan det oppleves utfordrende å sette seg inn i ulike fagområder og dertil hørende priser, sier Rita Aadne Ludviksen, produkt- og fagsjef i Krogh Optikk AS.
Hun kommenterer at mange forbrukere nok ville sagt det samme om mange produkter man ikke har så god kunnskap om og ikke bytter så ofte.
- Optikk er et omfattende fagområde med produkter og tjenester av ulik karakter, og derav heller ikke enkelt å sammenlikne. Det kan bli som å sammenlikne epler og pærer hvis man kun ser på pris og ikke hva man får for den gitte prisen, for et brilleglass er ikke bare et brilleglass, hevder Ludviksen.
Hun poengterer at det for Krogh Optikk sin del er viktig å fokusere på øyehelse og fagkunnskap - og å tilby produkter tilpasset hver enkelt kunde.
- Vi er med andre ord opptatt av best mulig løsning for våre kunders synsbehov, ikke å tilby et produkt til lavest mulig pris. For oss er det viktig å bruke god tid i forbindelse med bestilling av brilleglass, slik at vi kan avklare kunden sine behov, poengterer Ludviksen, og sier det er mer utfordrende å forstå ulikhetene på brilleglass, enn om du kjøper en ny mobiltelefon eller TV.
Synsam: - Prisbildet avhenger av kundens ønsker og valg
- Det er beklagelig dersom det er kunder som føler at det er vanskelig å forstå våre priser, sier Olav Torgersen, driftsdirektør i Synsam Norge.
Han sier at de jobber kontinuerlig med å informere og kommunisere med kundene om de forskjellige valgene man har av glass, samt ulike typer innfatninger man kan velge mellom.
- Hvert valg som kunden tar er unikt, akkurat som våre kunder, og alle mennesker, er unike, sier Torgersen - og poengterer at Synsam derfor har alt fra enklere brilleløsninger fra rimeligere merkevarer til avanserte progressive briller fra ledende merkevarer.
- Dette betyr at prisbildet vil være forskjellig avhengig av kundens behov, ønsker og valg, sier han.
Synsam er en av kjedene som i tillegg til fast kontantkjøp av briller også tilbyr brilleabonnement som de annonserer skal koste fra 50 kroner per måned. Men som du kan lese i denne artikkelen, spratt abonnementsprisen opp i 1400 kroner per måned da vi ba om pris i butikken.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på vi.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.