Ferie 2021

Advarer om hytteleie i Norge

Du kan risikere å ikke kunne dra - og det kan bli reiserestriksjoner på kort varsel, advarer eksperter. I verste fall må du betale for en hytte du ikke får brukt.

LEIE HYTTE I SOMMER? Pass på at kontrakten inkluderer vilkår for avbestilling - slik at du ikke blir sittende med hele regningen dersom du ikke får reist. Og er det ikke allerede i kontrakten, så bør du be om å få det med. Foto: Shutterstock/NTB scanpix
LEIE HYTTE I SOMMER? Pass på at kontrakten inkluderer vilkår for avbestilling - slik at du ikke blir sittende med hele regningen dersom du ikke får reist. Og er det ikke allerede i kontrakten, så bør du be om å få det med. Foto: Shutterstock/NTB scanpix Vis mer
Publisert

Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.

Allerede før påskeferien ble det varslet om «utleie-bonanza» i utleiemarkedet - og flere aviser har den siste tiden meldt om tette kalendere og høye priser for hytteleie også i sommerferien.

Men det er flere ting å være oppmerksom på før du lar deg friste av sørlandsidyll med blått hav som blinker.

For har du betalt og reisen ryker, kan du risikere at pengene er tapt.

- Kan risikere å ikke få glede av leiehytta

- Selv om pilene peker i riktig retning nå, er det viktig å huske på at vi ikke er ferdig med pandemien. Det kan bli nye reiserestriksjoner på kort varsel, slik at du ikke får glede av hytta du har leid. Sjekk utleiers betingelser, og sørg for at du har avbestillingsmuligheter, oppfordrer Caroline Skarderud, leder for forbrukerveiledning i Forbrukerrådet.

Hun forteller at nettopp dette med rettigheter og mulighet for avbestilling er blant det mange lurer på, når de spør Forbrukerrrådet om hytteleie.

- Rådet da blir å sjekke kontrakten som er inngått samt egne forsikringer, sier Skarderud.

I VERSTE FALL: Om en ikke får benyttet hytta og ikke har en avbestillingsmulighet i kontrakten, må du sjekke med forsikringsselskapet ditt om hva som gjelder for din konkrete sak, råder Caroline Skarderud, leder for forbrukerveiledning i Forbrukerrådet. Foto: Forbrukerrådet
I VERSTE FALL: Om en ikke får benyttet hytta og ikke har en avbestillingsmulighet i kontrakten, må du sjekke med forsikringsselskapet ditt om hva som gjelder for din konkrete sak, råder Caroline Skarderud, leder for forbrukerveiledning i Forbrukerrådet. Foto: Forbrukerrådet Vis mer

- Sjekk vilkårene for depositumet

Reiseforsikringen kan hjelpe deg dersom du har booket en leiehytte og ikke får reist - men også forsikringsselskapene oppfordrer deg til å se etter at mulighet for avbestilling er spesifisert i kontrakten.

RISIKO: Camilla Ursin, senior kommunikasjonsrådgiver i Fremtind forsikring, sier til Vi.no at fordi myndighetene anbefaler å ikke foreta unødvendige fritidsreiser så dekker ikke forsikringen for eksempel avbestilling dersom du havner i karantene rett før avreisetidspunktet. - Unntaket er dersom du blir akutt syk og må avbestille hytten du har leid. Da vil du være dekket av forsikringen. Foto: Fremtind
RISIKO: Camilla Ursin, senior kommunikasjonsrådgiver i Fremtind forsikring, sier til Vi.no at fordi myndighetene anbefaler å ikke foreta unødvendige fritidsreiser så dekker ikke forsikringen for eksempel avbestilling dersom du havner i karantene rett før avreisetidspunktet. - Unntaket er dersom du blir akutt syk og må avbestille hytten du har leid. Da vil du være dekket av forsikringen. Foto: Fremtind Vis mer

- Fordi koronasituasjonen er veldig uforutsigbar, bør du helt klart få på plass en avbestillingsordning med utleier. Du kan risikere å ikke kunne dra fordi du blir satt i karantene, eller det kan bli ytterligere restriksjoner på feriedestinasjonen. Dette bør reguleres i avtalen slik at du får full refusjon av depositum eller leiesum dersom du ikke får reist, sier Camilla Ursin, senior kommunikasjonsrådgiver i Fremtind forsikring, til Vi.no, og fortsetter:

- Sjekk også spesielt hvilke krav som stilles til deg som leietaker. Dersom du betaler depositum, kan det være lurt å se hva som eventuelt kan føre til at du ikke får dette tilbake.

- Dekker ikke smittefrykt

Ursin uttaler også at myndighetene siden 5. november i fjor har frarådet reiser innenlands og at det betyr at du tar en risiko dersom du har bestilt en reise etter 5. november.

- Om du skulle få behov for å bruke reiseforsikringen, vil du kunne få avslag dersom du har bestilt reisen etter 5. november, sier Ursin.

Andreas Handeland, kommunikasjonssjef i Europeiske reiseforsikring, påpeker at frykt ikke er grunn god nok til å få dekket avbestilling med reiseforsikringen.

SJEKK AVBESTILLINGSMULIGHETENE: - Det kan være greit å ha muligheten til å booke om eller avbestille uten å bli sittende igjen med store utgifter, sier Andreas Handeland i Europeiske reiseforsikring. En reiseforsikring vil kunne dekke avbestillingskostnader som følge av blant annet akutt og uventet skade/sykdom. Foto: If
SJEKK AVBESTILLINGSMULIGHETENE: - Det kan være greit å ha muligheten til å booke om eller avbestille uten å bli sittende igjen med store utgifter, sier Andreas Handeland i Europeiske reiseforsikring. En reiseforsikring vil kunne dekke avbestillingskostnader som følge av blant annet akutt og uventet skade/sykdom. Foto: If Vis mer

- En reiseforsikring dekker eksempelvis ikke avbestillinger som følge av smittefrykt eller reiseanbefalinger innenlands, så det er greit å vite hva man kan forvente av utleier dersom man ikke ønsker å leie likevel, sier Handeland.

Han understreker at du må kunne legge frem en skriftlig kontrakt som viser fakta om leieforholdet og kostnaden, for at reiseforsikringen skal dekke ting som dreier seg om hytteleie.

For forsikringens del spiller det imidlertid ingen rolle hvordan leieforholdet er betalt - så lenge det kan dokumenteres.

Pass på andre kontraktspunkt

Skarderud minner om at det er kontrakten som regulerer dine rettigheter og plikter, også når det kommer til andre ting rundt hytteleie, som vask og bruk av andre fasiliteter på eiendommen.

- Vær også nøye på at det vaskes grundig mellom forskjellige brukere av hytta. Hvis det er krav om at det går noen dager mellom forskjellige gjester, slik vi har sett i perioder det siste året, bør du forsikre deg om at utleier sørger for dette. Og som alltid; følg myndighetenes råd og anbefalinger.

Dette bør kontrakten inneholde

Her er Forbrukerrådets anbefalinger til hva en kontrakt om leie av hytte bør inneholde:

1: Sjekk hvilke avbestillingsmuligheter som finnes i kontrakten.

- Det beste er om du kan avbestille kostnadsfritt relativt tett opp til leietidspunktet, men det er det ikke sikkert kontrakten åpner opp for. Så sjekk nøye hvilke avbestillingsmuligheter du har, både med hensyn til tidsaspektet og grunn for avbestillingen, sier Skarderud.

2: Tydelig avtale

En god kontrakt regulerer leieforholdet på en måte som er tydelig for begge parter. Få ellers med datoer for leieforholdet og betalingsbetingelser.

3: Vilkår for depositum.

- Om du kan slippe å betale store summer på forhånd, er det det beste. Hvis det skal betales et depositum, bør det fremgå tydelig om depositumet skal tilbakebetales om hytta avbestilles eller om dette ikke refunderes, uttaler Skarderud.

4: Andre gjenstander som følger med hytta?

- Følger det med en større, verdifull gjenstand som en båt eller bil med hytta, må det tydeliggjøres om dette er en del av leien eller spesifiseres om bruk av dette innebærer ekstra utgifter.

5: Hvem skal vaske?

Skarderud påpeker at hvem som har ansvar for utvask av hytta også bør være med som et punkt.

6: Om betaling

Hvis du kan betale med kredittkort, anbefaler Forbrukerråder det. Dette er fordi flere kredittkort har avbestillingsforsikring inkludert når vilkårene for det er oppfylt - og da har du også sikkerhet i muligheten til å be om kortrefusjon.

- Ikke betal hele beløpet lenge før avtaleperioden uten å sikre deg en avbestillingsmulighet som gir deg pengene tilbake, oppfordrer Skarderud.

- Be om å få det med i kontrakten

Dersom du blir presentert for en kontrakt hvor avbestilling ikke er med som et punkt, oppfordrer Skarderud til å be om å få det med.

- Det kan skje uforutsette ting, og da er det dumt å være bundet til å betale for en hytte en ikke får brukt. Står det ikke noe om avbestilling i kontrakten, så be om å få det med. Jo rausere vilkår, desto bedre for leietaker, sier Skarderud, som også oppfordrer til å betale med kredittkort dersom det er mulig.

- Betaling med kredittkort gir økt trygghet om det skulle ble aktuelt å be om å få beløpet refundert.

Dersom du allerede har bestilt og gått inn på en leieavtale - men der avbestilling ikke er nevnt, kan du be om at det blir lagt til i ettertid.

- Men det forutsetter at utleier går med på det. Hvis utleier ikke vil legge til en avbestillingsmulighet i en allerede inngått kontrakt, er det opprinnelig avtale som gjelder, sier Skarderud.

- Om en ikke får benyttet hytta og ikke har en avbestillingsmulighet i kontrakten, må du sjekke med forsikringsselskapet ditt om hva som gjelder for din konkrete sak, fortsetter hun.

- Ikke tryggere å leie av profesjonelle

Det er mange veier til lykke - og det er mange muligheter for deg som er på jakt etter en hytte å leie for sommeren.

Men er det forskjeller man skal være oppmerksom på ved hytteleie, når det kommer til om man leier direkte fra en privatperson eller om man leier via et profesjonelt selskap som for eksempel AirBnb, Novasol, hytteparker eller andre? Er det noe som er tryggere?

- Ved utleie av en profesjonell part er det ofte avbestillingsregler på nett du kan sjekke, og det vil ofte være mulig å betale med kredittkort med den sikkerheten det innebærer. Ut over det har ikke Forbrukerrådet noen grunn til å tro at det er noe mindre trygt å leie av en privatperson. Ha en god kontrakt, og etterlat deg hytta i minst like god tilstand som da du kom, så blir hytteleien smidig både før, underveis og etterpå, anbefaler Skarderud.

Vi bryr oss om ditt personvern

vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer