Rådene for å takle sorgen

- Sorg kan snu hele verdens­bildet på hodet

Når vi mister noen, takler vi sorgen forskjellig. Det finnes råd som kan hjelpe de fleste.

SORG: Tomheten som er igjen etter en livspartner er det mange som føler på, ifølge psykolog Kjell Trygve Ahmer. Foto: Shutterstock
SORG: Tomheten som er igjen etter en livspartner er det mange som føler på, ifølge psykolog Kjell Trygve Ahmer. Foto: Shutterstock Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

(Vi.no): - Det er gjerne en viss forskjell mellom å miste en livspartner og å miste foreldrene sine når de er gamle og syke, sier psykolog Kjell Trygve Ahmer.

Han forteller at psykologer som hjelper andre gjennom sorg gjerne skiller mellom dem man har levd tett sammen med på daglig basis, og de man ikke har sett like ofte.

- I dag er det jo ikke like vanlig å se foreldrene sine hver dag. Også er folk ofte mer forberedt på at naturen går sin gang når foreldrene dør, sier Ahmer.

Han mener at selv om savnet og sorgen i begynnelsen er intens, vil tapet av foreldre over tid være enklere å bearbeide.

Les også: Vera (72) har løpt 149 maraton

Tomhet, urettferdighet og meningsløshet

Mennesker takler sorg svært individuelt, men ifølge psykologen finnes det noen fellestrekk. Noen reaksjoner er vanligere enn andre.

- Når man mister en livspartner rokker det mer ved vår oppfatning om at verden skal være rettferdig. Bare det å akseptere at det har skjedd kan ta lang tid, forklarer Ahmer.

Psykolog Joachim Skouverøe jobber også med å hjelpe folk gjennom sorg.

- Når man mister noen man er glad i, og som har spilt en viktig rolle i livet, kan hele verdensbildet bli snudd på hodet, sier han, og fortsetter:

- Det er hardt arbeid å komme gjennom sorg. Mye av det handler om å tilvenne seg den nye virkeligheten.

Kjell Trygve Ahmer, psykolog. Foto: Privat.
Kjell Trygve Ahmer, psykolog. Foto: Privat. Vis mer

Ahmer sier at svært mange beskriver en tomhet, og at mange stiller seg selv eksistensielle spørsmål. Og at disse følelsene kan oppstå selv om den avdøde ikke har dødd brått.

Joachim Skouverøe, psykolog. Foto: Privat
Joachim Skouverøe, psykolog. Foto: Privat Vis mer

Les også: Den beste hjernetrimmen er å lære nye ting

- Oppretthold vanene dine

For å takle sorgen har både Ahmer og Skouverøe noen generelle råd. Det ene handler om at det er viktig å fortsette vaner i livet.

- Prøv å opprettholde vanene dine. Det er ikke enkelt, for sorgen griper inn i vår lyst til å leve videre. Men gjør så godt du kan for å følge med på nyhetene, og spis frokost selv om du ikke er sulten, sier Ahmer.

Psykologen forteller at i den grad man klarer å opprettholde vaner, vil man forebygge en dypere depresjon.

Et annet viktig punkt er å unngå isolasjon.

- I sorg må man bruke nettverket sitt. Det er nå man trenger det. Rådet fra psykologer er ofte å snakke med de man er nær, og gjerne noen som kjente avdøde, sier Ahmer.

Også har han noe han kaller «halv-syv-regelen».

- Et stykke ut i sorgprosessen, når man føler seg klar for det, anbefaler jeg ofte å sette av en fast tid til sorg. Ofte passer det best på kvelden. For eksempel klokka halv syv dempes allmennbelysningen, telefonen settes på lydløs og man tenner et levende lys. Så bruker man tiden på å gå inn i sorgen. Klokka syv blåser du ut lyset, og skrur på Dagsrevyen.

Ahmer legger til at noen kanskje trenger en time, og da tar man en time. Og at man generelt i starten skal være minst mulig alene.

Les også: Kjell og Christian har en oase på taket

Råd for å takle sorg

  • Ikke fortell deg selv at du må tenke positivt. Livet er både godt og vondt, og det er lov å ha det vondt.
  • Det er lov å ha gode dager i sorgprosessen. Er du i tvil kan du spørre deg selv hva den personen som du har mistet ville ønsket for deg.
  • Søk støtte hos de du er glad i. Sorgen er en sosial prosess. Ikke vær redd for å skape dårlig stemning.
  • Sett grenser, og vær tydelig på egne behov. «Bare spør om du lurer på noe,» «det hadde vært godt å snakke om det, men ikke akkurat i kveld,» eller «Jeg håndterer det, og akkurat nå har jeg lyst å kose meg og snakke om mer hverdagslige ting,» er alt lov å si.
  • Ikke vær redd for å be om hjelp til å handle mat, klippe gresset eller andre praktiske ting. Mange ønsker å hjelpe, men vet ikke hvordan. Hjelp andre med å hjelpe deg.
  • Ta en dag av gangen. Du trenger ikke tenke på hvordan det blir på julaften før den tid kommer.
  • Søk profesjonell hjelp dersom du føler du ikke kan håndtere sorgen. Da er det viktig at du opplever at det hjelper, og det er lov å bytte psykolog (eller for eksempel prest).

Bekymringer i sorg

Ifølge Skouverøe er det mange som føler det er rart å være de eldste i familien når de mister foreldrene. Også er det mange ting folk lurer på.

- Mange lurer på banale ting som hvor lenge de «må» sørge, for å respektere den de har mistet. Det er helt individuelt, men de aller fleste opplever at ting er betydelig lettere etter et år, forklarer Skouverøe.

Han forteller at mange også kvier seg for å kjenne på de gode følelsene for den de har mistet.

- Her opplever jeg at den yngre generasjonen er litt mer åpne for å utforske og uttrykke eget følelsesliv, sier Skouverøe, og fortsetter:

- Mange bekymrer seg for egne forutsetninger for å håndtere livet, eller ting som kan komme, En vanskelig øvelse er nettopp da å ta en dag av gangen, og bokstavelig talt ikke ta sorger på forskudd.

Gå til Vi.no-forsiden

Vi bryr oss om ditt personvern

vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer