PRESTERER BEDRE: Familieformue påvirker barnas skolegang i positiv retning. Men penger eller ikke; det er mange måter besteforeldre kan hjelpe barnebarna å prestere bra på skolen. Få tipsene fra forskeren lenger nede i artikkelen. Foto: Scanpix
PRESTERER BEDRE: Familieformue påvirker barnas skolegang i positiv retning. Men penger eller ikke; det er mange måter besteforeldre kan hjelpe barnebarna å prestere bra på skolen. Få tipsene fra forskeren lenger nede i artikkelen. Foto: Scanpix Vis mer

Sammenheng mellom formue og skoleprestasjoner

Rike besteforeldre gjør barnebarna bedre på skolen

Jo mer penger besteforeldrene har, desto bedre presterer barnebarna på skolen, viser ny studie. - Ikke overraskende, sier norsk forsker.

Publisert

Besteforeldrenes formue betyr mye for hvor godt barnebarna presterer på skolen. Det kommer frem i en fersk studie som to sosiologer ved Stockholms Universitet og Michigan University står bak.

Studien bekrefter at barn i velstående familier har høyere karakter fra grunnskolen, og størsteparten av disse barna velger å ta høyere utdanning senere.

- Utdanning går i arv

Tidligere forskning har vist at barns skoleresultater i noen grad kan forklares med sosial klasse, foreldrenes inntekt og utdanning.

Den nye studien viser at familiens rikdom, i form av penger, aksjer og eiendom, er viktig for barnas skoleprestasjoner, skriver Stockholms Universitet i en pressemelding.

Funnene er ikke overraskende, mener Katharina Herlofson, forsker ved NOVA, senter for velferds-og arbeidslivsforskning:

TETTERE FORHOLD: NOVA-forsker Katharina Herlofson mener at siden 40 prosent av barn i Norge i dag har alle fire besteforeldre i live når de fyller ti år, er betydningen av besteforeldre viktigere. Foto: NOVA.
TETTERE FORHOLD: NOVA-forsker Katharina Herlofson mener at siden 40 prosent av barn i Norge i dag har alle fire besteforeldre i live når de fyller ti år, er betydningen av besteforeldre viktigere. Foto: NOVA. Vis mer

- Flere nye studier har vist viktigheten av å utvide vår familieforståelse og ta i betraktning generasjonsfamiliens betydning for barns oppvekst, sier Herlofson.

Den norske forskeren mener at velstand og formue i besteforeldregenerasjonen henger sammen med utdanningsnivå både hos besteforeldrene og hos deres barn – altså barnebarnas foreldre, som igjen har stor betydning for hvordan de yngste gjør det på skolen.

Interesse gjør barn bedre på skolen

Den øvrige familiens formue og sosiale bakgrunn kan altså ha stor betydning for hvordan barna presterer på skolen. Samtidig er det hundrevis av andre studier som konkluderer med at familiens involvering i barnas skolearbeid vil hjelpe dem å gjøre det bra på skolen.

Noen eksempler:

  • Forskere ved University of New Hampshire har gjennom sine undersøkelser kommet frem til at elevene gjør det mye bedre på skolen når foreldrene er aktivt involvert i utdanningen. Dette handler for eksempel om å ha hverdagslige samtaler med barna om skolen, for eksempel rundt middagsbordet.
  • Forskere ved Monash University i Australia har tidligere undersøkt hvorvidt foreldres forventninger til barnas akademiske prestasjoner kan utgjøre en forskjell for hvordan barna gjør det på skolen. Det som går igjen i de ulike studiene er at i de tilfellene hvor foreldrene hadde høye forventninger og krav til sine barn, jo bedre presterte barna på skolen.
  • En amerikansk studie gjennomført av forskere ved North Carolina State University, Brigham Young University og University of California-Irvine, viser at foreldrenes involvering i barnas skolegang har en kraftig innflytelse på barnas akademiske prestasjoner i fremtiden.
  • En annen studie ved University of Leicester rapporterer at innsatsen fra foreldre, for eksempel det å lese høyt for barna eller gå i møter med lærerne, har større innvirkning på barnas prestasjoner enn lærernes innsats på skolen.

Hun viser til flere studier som har vist hvordan utdanning og sosioøkonomisk status går i arv.

- Tettere forhold til besteforeldre

- De fleste barn i Norge i dag vokser opp med alle sine fire biologiske besteforeldre. Rundt 40 prosent har alle fire i live når de fyller ti år. Varigheten av relasjonen mellom besteforeldre og barnebarn varer altså lengre enn før, og dermed blir betydningen av besteforeldre også viktigere, utdyper Herlofson.

Samtidig er det er ganske store forskjeller, ifølge den norske forskeren:

- Dette bidrar til sosial ulikhet blant barn - som også gir utslag i skoleprestasjoner, sier Herlofson.

Les også: Slik aktiviserer du barnebarna!

Slik kan besteforeldre hjelpe

Herlofson mener utvilsomt at barna vil gjøre det godt på skolen hvis familien er interessert i skolearbeidet deres:

- Besteforeldre kan for eksempel hjelpe barna gjennom å vise interesse for skolegang og skolearbeid, hjelpe dem med lekser og lese for dem, råder forskeren.

Og ikke minst:

- Bidra til å gjøre barnebarna trygge på seg selv.

Vi bryr oss om ditt personvern

vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på vi.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.