Hvordan unngå konflikter når familien møtes?

Psykologtipsene: Slik holder du ut med familien i jula

Gruer du deg til å feire jul med familien? Hvis du tenker litt annerledes, kan du redde hele selskapet.

IDYLL? Julemiddagen er sjelden så fredfull som den ser ut på bilder. Men med enkle grep kan du unngå krangling og ufred. Foto: Shutterstock
IDYLL? Julemiddagen er sjelden så fredfull som den ser ut på bilder. Men med enkle grep kan du unngå krangling og ufred. Foto: Shutterstock Vis mer
Publisert

Vi.no er både en nettavis og en Facebookside for alle som er 50+ Er du en av oss? Følg oss her, og tips oss gjerne!

(Vi.no): Å feire jul med familien er ikke nødvendigvis problemfritt. Kanskje har du et anstrengt forhold til svigermor, en søster du ikke går så godt sammen med, en dominerende far, eller du irriterer deg over barna til din bror. Du er ikke alene.

- Ja, det kan være krevende å omgås familien, trøster psykolog Cathrine Moestue.

Voksne blir som barn - hjemme

Sammen med foreldre er det fort gjort å føle seg som barn igjen, uansett hvor gamle vi er. I livet ellers blir vi behandlet som voksne, men så kommer vi hjem og kan komme til å møte de samme mønstrene som i barndommen. Dette er mønstre som kan trigge følelser som sjalusi og irritasjon.

– Kanskje er din storesøster blitt behandlet som foreldrenes gullunge da dere var barn, og blir det fremdeles. Og nå blir også mannen og barna hennes behandlet slik. I slike situasjoner er det naturlig om vi reagerer på dette med de gamle, følelsesmessige mønstrene. Det kan gjøre vondt.

5 gode tips til julen

1. Aksepter at folk er som de er, og sett pris på dem du har. 2. Dropp forventninger til hvordan ting skal eller burde være – alt er som det er.
3. Stress ned før jul, så du ikke er sliten og amper når julen kommer.
4. Julen er ferie, nyt fritiden og slapp av.
5. Drikk med måte.
Kilde: Psykolog John Petter Fagerhaug

Ta ansvar for hvordan du selv reagerer

Men hva gjør vi, da, for å takle triggere fra barndom eller den evinnelige kritikken fra svigermor, svogeren som blir for full, den sutrete søsteren som klager på alt og de bortskjemte tantebarna?

Svaret er at hver og en av oss må ta ansvaret for våre egne reaksjonsmønstre. Og hele hemmeligheten er å møte forberedt.
– Det er én ting å gjøre, og det er å forberede seg mentalt, sier Moestue.

- Tenk på hva du ønsker å oppnå denne julen. Hvordan kan vi senke forventningene og kravene til oss selv? Det er ikke alt vi kan gjøre noe med, så fokuser på det vi faktisk kan gjøre noe med.

- Først må du akseptere at «jeg kan bare gjøre noe med meg». Bestem deg så for hvem du har lyst til å være når de vante irritasjonsmomentene kommer, og at du vil ta hundre prosent ansvar for dine reaksjoner. Vi har nemlig evnen til å koble på den delen av hjernen som kan overkjøre våre automatiske reaksjonsmønstre. Det er ikke så lett, og det gir ingen garanti, for det er veldig sterke mønstre i sving. Men hvis du har forberedt deg mentalt, øker sannsynligheten for at du ikke blir med i konfliktsirkelen.

Psykolog Cathrine Mostue. Privat foto
Psykolog Cathrine Mostue. Privat foto Vis mer

«Jammen, du, Trine, du har jo aldri vasket opp», kan din søster si. Det er en invitasjon til en julekonflikt. Da kan du tenke at «hei sann, der var du, ja, jeg visste at du ville dukke opp», og ta deg tid til å trekke pusten før du svarer. Er det noen slike klassikere i familien som du vet kommer, kan du lettere la dem seile forbi.

Slik takler du juleselskapet

  • Bestem deg på forhånd for at du skal ta hundre prosent ansvar for dine egne reaksjoner.
  • Unngå å stresse deg opp på vei til selskapet, men tenk gode tanker, og sørg for å gjøre selve reisen til noe hyggelig.
  • Lag et manus til deg selv som du bruker når det er en konflikt i anmarsj. Tenk for eksempel at «oi, nå reagerte jeg slik jeg ikke ønsker, det kom litt brått på, jeg må roe meg ned litt». Trekk så pusten godt inn, og minn deg selv på at planen var å ha en så god jul som mulig. Da har du tatt kontroll over hva du og din hjerne skal fokusere på.
  • Finn en «nødutgang»: Kjenner du for eksempel irritasjonen vokse over svigerfar, gi deg selv tillatelse til å gå ut av huset en stund, gå på do eller noe annet for å trekke pusten.
  • Vær enig: Si heller «ja, det er jo typisk meg» hvis du merker invitasjon til konflikt.
  • Tilgi deg selv umiddelbart om du reagerer på noe: Si til deg selv: «Ja ja, nå beit jeg på kroken igjen, men jeg trener på å være tålmodig!»
    Kilde: Psykolog Cathrine Moestue


Si deg enig

Det beste forsvaret er å si deg enig i kritikken. Kanskje din svigermor klager over at du stadig kommer for sent til juleselskapet. Da kan du smile og si at «ja, det har du helt rett i, jeg kom for sent i dag også. Når jeg tenker meg om så er det skjedd flere ganger dette året, og du har rett til å bli irritert over det». Da tar du ansvar for deg selv og sørger for å unngå konflikten.


Vi kan også med vilje fokusere på styrken i familien og det som bringer glede i julen vår:
- Vi legger automatisk merke til det som er feil. Men prøv heller aktivt å lete etter det som er bra, anbefaler Moestue.

Let etter noe positivt

- Det er alltid en positiv ting å si om alle. Let frem dette! Kanskje du kan synes at svigermor alltid er pen i tøyet, og du setter pris på mennesker som gjør seg flid med utseendet, eller at søsteren din lager godt pinnekjøtt, eller at sønnen til broren din er flink til å passe på lillesøsteren sin.

Vi legger automatisk merke til det som er feil. Men prøv heller å lete etter det som er bra. Psykolog Cathrine Moestue

Vi trenger ikke å unngå familieselskaper bare fordi det kan være utfordrende følelsesmessig.

Små konflikter i familier er normalt, og poenget er å gjøre det beste ut av det vi faktisk kan kontrollere, vår egen innstilling.
– Familiejul er en av de viktigste sosiale situasjonene, og betyr mye mer for oss enn det vi tror, sier Moestue.

– Men istedet for å tenke på kjærligheten og støtten, fokuserer vi ofte helt automatisk på konfliktene og det vi ikke liker. Da blekner det gode. Men vi har makten til å trekke det positive opp til overflaten igjen, og til å smile. Da er ikke julegleden langt unna. Bare husk å stille forberedt.

Vi bryr oss om ditt personvern

vi er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer