Guide til vellykket glutenfri bakst

Bak glutenfritt til festdagene i mai

Alle kjenner vi noen som ikke tåler gluten og da er det hyggelig å kunne bake noe som også de kan spise.

Glutenfrie skolebrød: Med litt trening er det ikke vanskelig å lage luftige og knallgode glutenfrie skolebrød. Foto: Synøve Dreyer
Glutenfrie skolebrød: Med litt trening er det ikke vanskelig å lage luftige og knallgode glutenfrie skolebrød. Foto: Synøve Dreyer Vis mer

(Vi.no): Festdager, dugnader og avslutninger står i kø i mai og juni. Kaker skal bakes og serveres og flere av oss må nå også bake glutenfrie kaker.

Mange familier opplever å få barn og barnebarn som må leve på et glutenfritt kosthold.

Plutselig er det også godt voksne venner i omgangskretsen som får diagnoser der de må leve uten gluten.

Da er det hyggelig å kunne bake noe også de kan spise. Det finnes heldigvis mange gode oppskrifter på kaker som er gode og enkle å bake. Skal du bake glutenfritt er det smart å følge oppskriftene nøye.

Det finnes i dag et stort utvalg av glutenfrie produkter i så godt som alle dagligvareforretninger. Ferdige mikser er enkle å bruke. Da er det bare å følge anvisningen på pakken og du trenger ikke kjøpe annet mel.

Ønsker du å utvide bakekunnskapen, finnes også mange glutenfrie meltyper som blir brukt i ulike oppskrifter.

Guide til glutenfrie meltyper:

Potetmel er laget av skrelte poteter og er veldig finmalt. Det hjelper til å gi en lett konsistens i bakervarer.

Tapiokastivelse har en søt smak og gir struktur til bakervarer.

Durramel kalles også sorgum har en nøttaktig, søt smak, og gir volum og konsistens når den kombineres med en stivelse, som for eksempel tapioka.

Soyamel har en nøttaktig smak, og brukes som tykningsmiddel. Proteininnholdet i soyamel hjelper også til med å erstatte gluten i gjærholdige bakervarer. Varmebehandlet soyamel er mildere, og har mindre av den karakteristiske «bønne-smaken».

Rismel er laget av finmalt ris.

Mandelmel er malte og vanligvis skåldede mandler. Du kan også male mandler selv til mel.

Nøttemel f.eks. hasselnøttmel tilsetter smak, konsistens og næringsverdi til bakervarer. Mandelmel inneholder mye naturlig mandelolje, og kan derfor ikke erstatte hvilket som helst mel i oppskrifter. Det samme gjelder for andre typer nøttemel.

Maisstivelse eller maisenna er laget av svært finmalt mais. Det er effektivt som tykningsmiddel i sauser, og for å tilføre konsistens i bakervarer.

Polenta er forskjellig fra maisstivelse, og kalles ofte «corn meal» på engelsk. Den er gul, og gir bakervarer farge. Polenta holder på fuktigheten i baksten, og tilfører struktur.

Bokhvetemel har en bitter smak med høyt protein innhold. Bokhvete er godt egnet for baking, og er en god komponent i en glutenfri brødmiks.

Hirsemel har nesten det samme proteininnholdet som hvete, og egnet i brødblandinger. Hirse er ikke et godt nok bindemiddel alene. Hirsemel har en pulveraktig konsistens, og en søt smak.

Havremel er malt havre. Sørg for at du kjøper havre som er sertifisert glutenfritt. Havre vil gi et resultat som likner på hvete i bakervarer, og er derfor kjempefint å bake med. Havre er allsidig og næringsrik, med et høyt proteininnhold.

Quinoamel er ganske grovt, og har en nøttaktig smak. Det er en næringsrik og proteinrik melsort.

Johannesbrødkjernemel brukes ofte i glutenfri bakst og er et pulver utvunnet fra en belgfrukt, og brukes som et nesten smakløst fortyknings- og bindemiddel.

Physillum husk kjent av mange under merkenavnet Fiberhusk, er malte physillumfrø. Physillum tilfører baksten løselig fiber, og binder fuktighet.

Jytte er en fiberrike melblanding naturlig fri for gluten. Melblandingen inneholder ikke glutenrester eller hvetestivelse, og er laget spesielt for hveteallergikere og cøliakere.

Teff er en veldig anvendelig kornsort, eldgammelt, bitte lite og fullpakket med næringsstoffer. I bakverk kan teffmel erstatte annet mel helt eller delvis.

Les også: Mange spiser glutenfritt uten grunn

10 kaker som alle er glutenfrie